Tuesday, May 22, 2012

TIDAK DAPAT IKAN TETAPI DAPAT SYURGA


PADA zaman dahulu, ada dua orang nelayan, seorang nelayan mukmin dan seorang lagi kafir.
 Pada suatu hari, mereka turun ke laut untuk menangkap ikan. Semasa menebar jala, nelayan kafir itu menyebut nama tuhannya. Hasil tangkapannya amat banyak.

Berlainan pula dengan nelayan mukmin. Apabila dia menebar jalanya, dia menyebut nama Allah tetapi hasilnya tiada seekor ikan pun yang tersangkut pada jaringnya. Hingga ke lewat senja,  nelayan mukmin itu tidak berjaya mendapat seekor ikan pun manakala nalayan kafir pulang dengan membawa ikan yang banyak.

Meskipun pulang dengan tangan kosong, namun nelayan mukmin itu tetap bersabar serta redo dengan apa yang Allah ditakdirkan. Si nelayan kafir yang membawa berbakul-bakul ikan itu pulang dengan rasa bangga dan bongkak.

Malaikat yang melihat keadaan nelayan mukmin itu berasa simpati lalu mengadu kepada Allah. Allah memperlihatkan kepada malaikat tempat yang disediakan olehNya untuk nelayan mukmin itu adalah sebuah syurga yang indah.

Berkata malaikat, “Demi Allah, sesungguhnya tidak member apa-apa penderitaan di dunia ini jika dia mendapat tempat di syurga Allah,”.

Setelah itu, Allah memperlihatkan tempat yang disediakan untuk nelayan kafir.
Berkata malaikat, “Alangkah malangnya nasib si kafir. Sesungguhnya tidak berguna langsung apa yang dia dapat di dunia dahulu sedangkan tempat kembalinya adalah neraka jahanam,”.

Sumber : www.iluvislam.com